Čtvrtek Svatého týdne

Žehnání olejů a svěcení křižma po bohoslužbě slova

Pokud se má celý obřad žehnání olejů a posvěcení křižma konat po bohoslužbě slova, po skončení přímluv přistoupí biskup spolu s koncelebranty ke stolu připravenému pro slavení tohoto obřadu a všechno se koná, jak je to popsáno zde:

Žehnání oleje nemocných

Biskup s rozpjatýma rukama říká:

Bože, Otče veškeré útěchy,
v tobě nacházejí nemocní útěchu a zdraví
skrze tvého Syna.
Shlédni na naši víru
a vyslyš naše prosby:
Sešli nám z nebe Utěšitele, svého Svatého Ducha,
a požehnej + tento olej pro naše nemocné.
Kéž podle tvé vůle užíváme tohoto oleje
k mazání nemocných,
abys jim dal zdraví těla i duše,
abys utišil jejich bolest, v slabosti je posilnil,
vyléčil jejich nemoc.
Ať je pro nás tvůj svatý olej, Bože
znamením tvé milosti a tvého požehnání
ve jménu našeho Pána, Ježíše Krista.
Neboť on s tebou žije a kraluje na věky věků.

Všichni: Amen.

Žehnání oleje katechumenů

Biskup obrácen tváří k lidu, s rozpjatýma rukama, říká následující modlitbu.

Bože, sílo svého lidu,
na tebe spoléháme,
když podle tvé vůle užíváme oleje
jako znamení síly.
Prosíme tě:
Požehnej + tento olej pro naše katechumeny;
a všem, kteří budou tímto olejem označeni,
dej moudrost a sílu svého Svatého Ducha,
aby stále lépe rozuměli Kristovu evangeliu
a aby v nich rostlo odhodlání Krista následovat.
Přijmi je za své syny
a dej jim nový život ve své církvi.
Skrze Krista, našeho Pána.

Všichni: Amen.

Posvěcení křižma

Biskup nalije a promíchá vonné látky do oleje, pokud se tak nestalo již dříve, a nic při tom neříká.

Potom pronese výzvu k modlitbě: (Oslovení)

Modleme se k Bohu, všemohoucímu Otci, aby požehnal a posvětil toto křižmo. A prosme za všechny, kdo budou tímto olejem pomazáni, aby v nich Boží milost vnitřně působila a aby došli spásy.

Potom biskup, uzná-li za vhodné, dechne nad otvorem nádoby s křižmem a s rozpjatýma rukama říká jednu z následujících modliteb:

1.

Bože, ty dáváš všechen růst, tělesný i duchovní.
Přijmi za to náš dík a naše chvály,
které ti vzdáváme spolu s celou církví.
Neboť tys na počátku přikázal zemi,
aby vydala stromy přinášející plody podle svých druhů; a země vydala také olivy a jejich olej,
z kterého se připravuje křižmo.
A tak prorok David, jako by předem uviděl
veliký dar tvých svátostí,
mohl opěvovat olej, kterým se rozjasní naše tvář.

A když jsi přívalem potopy zničil hříchy lidi,
olivovou ratolesti zvěstovala holubice,
na znamení darů budoucích,
že se zemi vrátil pokoj.
A na nás se to nyní uskutečňuje:
skrze křestní vodu se ničí naše hříchy
a skrze pomazání olejem
se naše tvář rozjasní a naplní pokojem.
Mojžíšovi, svému služebníku, jsi přikázal,
aby svého bratra Árona ustanovil pro kněžskou službu:
a když se Áron očistil vodou,
byl olejem pomazán na kněze.
A ještě větší věci se staly,
když tvůj Syn, náš Pán Ježíš Kristus,
si vyžádal od Jana křest v Jordáně:
neboť v podobě holubice sestoupil na něj Duch Svatý,
a bylo slyšet hlas,
kterým jsi vydal svědectví,
že Ježíš je tvůj jednorozený Syn, v němž máš zalíbení;
a tak jsi veřejně potvrdil,
že on je ten, o kterém David předpověděl:
Budeš pomazán olejem radosti,
jako nikdo z tvých druhů.

Všichni koncelebranti vztáhnou pravou ruku nad křižmo a drží ji takto až do konce této modlitby, a nic přitom neříkají.

Proto tě, Bože, prosíme:
posvěť a požehnej + tento olej;
a přispěj nám silou svého Svatého Ducha
i mocí svého Krista.
Vždyť podle něho se tento olej
k pomazání tvých kněží, králů, proroků a mučedníků
nazývá křižmem.
Potvrď toto křižmo,
ať je znamením spásy a života
pro všechny, kteří vycházejí znovuzrozeni
z duchovní koupele křtu.
Posvěť všechny, kdo budou tímto křižmem pomazáni,
zahlaď jejich hříšnost,
a ty sám v nich přebývej,
aby jejich čistý život vydával vůni líbeznou.
Posvěť je, jako jsi posvětil svého Syna
na kněze, proroka a krále,
a obleč je do roucha neporušitelnosti.
A dej, ať je toto křižmo
křižmem spásy
pro všechny, kdo se z vody a z Ducha Svatého
narodí k novému životu:
ať dostanou podíl na životě věčném
a společenství v tvé slávě.
Skrze Krista, našeho Pána.

Všichni: Amen.

2.

Bože, štědrý dárce života,
od tebe má církev svátosti.
Děkujeme ti, že jsi k nám tak nevýslovně dobrý.
Tys již ve staré smlouvě
dával olejem pomazat své vyvolené;
a když přišla plnost času,
svým Svatým Duchem jsi pomazal
svého milovaného Syna
na kněze a krále smlouvy nové.
A když tvůj Syn, náš Pán,
skrze svou smrt a své vzkříšení
přinesl světu vykoupení,
seslal tvé církvi Svatého Ducha
a naplnil ji nebeskými dary,
aby se skrze ni uskutečňovala ve světě spása.
A tak nás štědře zahrnuješ svou milostí,
když podle tvé vůle užíváme mazání křižmem:
všechny, kdo se křtem narodí k novému životu
a přijmou Kristovu podobu,
ty sám přijímáš za své syny
a posiluješ je pomazáním skrze Svatého Ducha,
a všem dáváš účast na poslání a službě tvého Krista, proroka, kněze a krále.

Všichni koncelebranti vztáhnou pravou ruku nad křižmo a drží Ji takto až do konce této modlitby, a nic přitom neříkají.

Proto tě, Bože prosíme:
ať je nám tato směs vonných látek a oleje
skrze tvou milost
znamením tvého + požehnání.
Sešli na všechny, kdo budou tímto křižmem pomazáni,
hojnost darů Ducha Svatého.
Sešli své požehnání i na místa a věci,
které budou tímto olejem označeny.
A dej, ať tvá církev
užívá těchto znamení podle tvé vůle,
aby rostla do své plnosti v tobě.
Neboť ty, Bože věčné slávy, budeš všechno všem,
s Kristem v Duchu Svatém
po všechny věky věků.

Všichni: Amen.

Modlitba nad dary

Bože, ty nás voláš k účasti na Kristově oběti;
dej, ať se pro nás stane pramenem síly,
abychom překonávali, co je v nás zastaralého,
a žili novým životem, který vede ke spáse.
Skrze Krista, našeho Pána.

 

Eucharistická modlitba

Preface

Kristovo kněžství a služba kněží

V: Pán s vámi.
O: I s tebou.
V: Vzhůru srdce.
O: Máme je u Pána.
V: Vzdávejme díky Bohu, našemu Otci.

Vpravdě je důstojné a spravedlivé,
dobré a spasitelné,
svatý Otče, všemohoucí, věčný Bože,
abychom ti vždycky a všude vzdávali díky.

Neboť tys pomazal Duchem Svatým
svého Syna, našeho Pána Ježíše Krista,
na velekněze nové a věčné smlouvy;
tys chtěl, aby jeho jediné kněžství neustále v církvi trvalo.
A on povolal k svému královskému kněžství všechen vykoupený lid;
z něho si vybírá učedníky
a vkládáním biskupových rukou jim dává účast
na svém kněžském úřadu a službě:
aby vždy znovu slavili oběť,
kterou nás na kříži vykoupil,
a chystali pro tvůj lid velikonoční hostinu;
aby tvůj lid vedli s opravdovou láskou,
hlásali mu tvé slovo a posilovali ho svátostmi.
A ty jim dáváš svého Ducha,
aby byli stateční a věrní,
aby vydávali život za tebe a za spásu světa
a stávali se stále podobnějšími svému Mistru a Pánu.

A proto tě, Bože, chválíme
a s anděly a všemi svatými radostně voláme:

 

 

Antifona k přijímání – Žl 89,2

Navěky chci zpívat o Hospodinových milostech, po všechna pokolení hlásat svými ústy tvou věrnost.

 

Modlitba po přijímání

Všemohoucí Bože, ty nás sytíš a vnitřně obnovuješ
svátostí těla a krve svého Syna;
udržuj v nás upřímnou snahu žít tak,
aby se skrze nás šířilo poznání Krista.
Neboť on s tebou žije a kraluje na věky věků.

Po závěrečném požehnání na konci mše vloží biskup kadidlo do kadidelnice a následuje průvod do sakristie nebo na jiné vhodné místo.

Hned za křížem jdou ti, kdo odnášejí nádoby s požehnanými oleji; zpívá se přitom jako při jejich přinášení .

Po příchodu do sakristie nebo na jiném vhodném místě připomene biskup kněžím vhodnými slovy, jak mají olejů používat, mít je v úctě a pečlivě je opatrovat.

Zpět