Sobota po 5. neděli postní

 

Vstupní antifona – Žl 22,1.7.20

Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil? Já jsem červ, a ne člověk, na pohanu lidem, na potupu chátře. Hospodine, nestůj daleko, má sílo, pospěš mi na pomoc!

 

Vstupní modlitba

Bože, tys všechny v Kristu znovuzrozené
učinil vyvoleným lidem a královským kněžstvem;
dej nám, ať chceme i dokážeme konat, co přikazuješ,
aby tvůj lid, povolaný k věčnému životu,
byl jedné víry a jedné lásky v činech
Skrze tvého Syna ...

 

1. čtení – Ez 37,21-28

Udělám z nich jeden národ.

Čtení z knihy proroka Ezechiela.

Tak praví Pán, Hospodin: „Hle, vezmu izraelské syny z národů, ke kterým šli, a shromáždím je ze všech stran a přivedu je do jejich vlasti. Udělám z nich jeden národ na zemi, na izraelských horách; všichni budou mít jednoho krále, nebudou již dvěma národy, nebudou již rozděleni na dvě království. Už se neposkvrní svými modlami a bůžky, všemi svými hanebnostmi; a až je vysvobodím ze všech jejich nevěrností, kterými se prohřešili, očistím je a budou mým lidem a já budu jejich Bohem. Můj služebník David jim všem bude králem a jediným pastýřem; budou následovat má nařízení, mé zákony budou zachovávat a plnit. Budou bydlet v zemi, kterou jsem dal svému služebníku Jakubovi, kterou obývali jejich otcové. Budou na ní bydlet oni i jejich synové, i synové jejich synů navždy; David, můj služebník, bude navěky jejich vladařem. Uzavřu s nimi smlouvu pokoje: bude to věčná smlouva: požehnám je a rozmnožím, navěky zbuduji svou svatyni u nich. Můj příbytek bude mezi nimi, budu jejich Bohem a oni budou mým lidem. Tak poznají národy, že já jsem Hospodin, který posvěcuje Izraele, když má svatyně bude navěky mezi nimi.“

 

Mezizpěv – Jer 31,10.11-12ab.13

Hospodin bude nad námi bdít jako pastýř nad svým stádem.

Slyšte, pohané, Hospodinovo slovo,
zvěstujte ho na ostrovech v dáli!
Řekněte: Shromáždí Izraele ten, kdo ho rozptýlil,
bude nad ním bdít jako pastýř nad svým stádem.

Vykoupí Hospodin Jakuba
a vysvobodí ho z ruky mocnějšího.
Přijdou a budou jásat na hoře Siónu,
těšit se budou z Hospodinových dobrodiní.

Tehdy se rozveselí v tanci panna,
zaradují se jinoši a starci.
Proměním jejich nářek v jásot,
útěchu a radost jim vleji po jejich smutku.

 

Zpěv před evangeliem – srov. Ez 18,31

Odvrhněte od sebe všechny své zvrácenosti, praví Pán, a obnovte své srdce a svého ducha.

 

Evangelium – Jan 11,45-56

Aby rozptýlené Boží děti shromáždil vjedno.

Slova svatého evangelia podle Jana.

Mnoho z těch židů, kteří přišli k Marii a uviděli, co (Ježíš) vykonal, v něj uvěřilo. Někteří z nich však odešli k farizeům a pověděli jim, co Ježíš vykonal. Velekněží a farizeové svolali proto veleradu a radili se: „Co máme dělat? Vždyť ten člověk koná mnoho znamení! Necháme-li ho tak, všichni v něho uvěří, a pak přijdou Římané a vezmou nám (svaté) místo i národ.“ Jeden z nich, Kaifáš, který byl v tom roce veleknězem, jim řekl: „Vy vůbec nic nevíte ani nemyslíte na to, že je pro vás lépe, když jeden člověk umře za lid, než aby zahynul celý národ.“ To neřekl ze sebe, ale jako velekněz toho roku prorokoval, že Ježíš musí umřít za národ – a nejen za národ, ale i proto, aby rozptýlené Boží děti shromáždil vjedno. Od toho dne se rozhodli, že ho zabijí. Proto Ježíš už mezi židy veřejně nevystupoval, ale odešel odtamtud do kraje blízko pouště, do města zvaného Efraim, a tam pobýval s učedníky. Byly blízko židovské velikonoce a mnozí z toho kraje putovali před svátky vzhůru do Jeruzaléma, aby se posvětili. Hledali Ježíše, a jak stáli v chrámovém nádvoří, říkali si mezi sebou: „Co myslíte? Nepřijde na svátky?“ Velekněží a farizeové vydali nařízení, že kdo se doví, kde on je, má to oznámit, aby se ho mohli zmocnit.

V ročních cyklech B a C (kdy se na 5. neděli postní nečte evangelium o vzkříšení Lazara) se mohou číst perikopy, které naleznete zde.

Modlitba nad dary

Prosíme tě, Bože,
přijmi dary našho postního snažení,
ať nás s tebou usmíří
učiní hodnými tvé milosti
a dovedou k věčným zaslíbením.
Skrze Krista, našeho Pána

Eucharistická modlitba

Eucharistická modlitba

Preface 1. o utrpení Páně

Moc Kristova kříže

V: Pán s vámi.
O: I s tebou.
V: Vzhůru srdce.
O: Máme je u Pána.
V: Vzdávejme díky Bohu, našemu Otci.
O: Je to důstojné a spravedlivé.

Vpravdě je důstojné a spravedlivé,
dobré a spasitelné,
svatý Otče, všemohoucí, věčný Bože,
abychom ti vždycky a všude vzdávali díky.

Neboť skrze spasitelné umučení
našeho Pána Ježíše Krista
zjevuješ celému světu, v čem záleží tvá moc;
vždyť kříž tvého Syna znamená soud nad světem,
křížem začíná Kristova vláda.

A proto ti děkujeme, milosrdný Bože,
a s celým vesmírem a všemi nebeskými zástupy
hlásáme tvé veliké skutky a voláme:

Svatý, Svatý, Svatý...

 

Antifona k přijímání – Srov. Jan 11,52

Kristus byl vydán na smrt, aby rozptýlené Boží děti shromáždil vjedno.

 

Modlitba po přijímání

Všemohoucí Bože,
ty nás živíš svatým tělem a drahou krví svého Syna;
vyslyš naše pokorné prosby
a dej, ať nás přijímání tohoto pokrmu
stále pevněji spojuje s tebou,
abychom měli účast na tvém božském životě.
Skrze Krista, našeho Pána.

 

Modlitba nad lidem

Smiluj se, Bože, nad prosící církví
a přispěj milostivě těm, kteří k tobě obracejí svá srdce:
když byli vykoupeni smrtí tvého jednorozeného Syna,
ať nejsou spoutáni hříchy, ani utiskováni protivenstvím.
Prosíme o to skrze Krista, našeho Pána.


zpět